پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 205000
معتادان بخوانند/علائم مسموميت بر اثر ترياک‌هاي آلوده
تاریخ انتشار : 1395/02/29 10:57:44
نمایش : 1270
مدير کل دفتر سلامت رواني، اجتماعي و اعتياد وزارت بهداشت با تشريح علائم مسموميت با سرب بر اثر مصرف خوراکي ترياک‌هاي آلوده درباره اقدامات توصيه‌اي در اين‌باره توضيحاتي را ارائه کرد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، احمد حاجبي - مدير کل دفتر سلامت رواني، اجتماعي و اعتياد وزارت بهداشت، در خصوص مسموميت با سرب به دنبال مصرف خوراکي ترياک‌هاي آلوده اظهار داشت: مدتي است برخي بيماران با شکايت‌هايي چون کاهش اشتها، تهوع، استفراغ، يبوست و دردهاي کوليکي در ناحيه شکم، که به‌طور عمده در ناحيه دورِ ناف به مراکز بهداشتي و درماني دانشگاه‌هاي علوم پزشکي کشور مراجعه مي‌کنند که بعضاً دچار سردرد، خواب آلودگي، بي‌قراري، گيجي و حتي کاهش سطح هوشياري، تشنج و اغما بودند. در نهايت در بررسي اين بيماران مشخص شد که اين افراد به‌طور عمده مصرف کننده ترياک به صورت خوراکي بودند.

مدير کل دفتر سلامت رواني، اجتماعي و اعتياد وزارت بهداشت ادامه داد: ارزيابي آزمايشگاهي نشان دهنده بروز کم خوني و افزايش سطح سرب خون در اين بيماران بوده است که با توجه به شرح حال، تشخيص مسموميت با سرب براي اين افراد مطرح شد و فرآيند درمان آنها از طريق مراکز درماني صورت پذيرفت.

حاجبي تصريح کرد: نظر به ميزان بروز اين بيماري و در راستاي مديريت آن - وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي طي مکاتبه با معاونين درمان دانشگاه‌هاي علوم پزشکي کشور، دستورالعمل برخورد با بيمار مبتلا به مسموميت با سرب را براي ايجاد آمادگي فني در پزشکان و ساير کارکنان مراکز درماني ارسال کرده است. همچنين طي مکاتبه اي با ستاد مبازره با مواد مخدر براي کنترل اين پديده، با توجه به وضعيت موجود، همکاري بيش از پيش نهادهاي انتظامي و امنيتي را خواستار شد.

وي ادامه داد: همچنين درخواست معاونت درمان وزارت بهداشت از سازمان غذا و دار و تهيه داروهاي مورد نياز براي درمان مسموميت با سرب که بسيار هم گران قيمت هستند و ارتقاء آمادگي معاونت غذا و دارو ، افزايش ذخاير داروهاي آگونيست مواد اپيوئيدي از قبيل متادون و شربت ترياک و فراهم کردن شرايط ارائه درمان جايگزين در اين گروه از مصرف کنندگان مواد اپيوئيدي از ديگر اقدامات وزارت بهداشت بوده است.

به گزارش وزارت بهداشت، حاجبي به تمامي افرادي که ترياک و يا مشتقات آنرا به ويژه به شکل خوارکي مصرف مي‌کنند توصيه کرد، که از مصرف اين مواد به‌طور جدي خودداري کنند و براي درمان وابستگي خود به مراکز درمان مصرف مواد مراجعه کنند.

مدير کل دفتر سلامت رواني، اجتماعي و اعتياد وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: همچنين مواردي از مسموميت با سرب در کودکان گزارش شده است که به دليل ناآگاهي والدين و استفاده از ترياک يا مشتقات آن در کودکان با هدف استفاده دارويي بوده است. در اين زمينه لازم است به والدين هشدار داد که اين امر مي‌تواند باعث مسموميت جدي کودکان با سرب شده و حتي منجر به مرگ شود.

منبع:تسنيم

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html